PRINSIP PENDIDIKAN PEMULIHAN
Terdapat beberapa prinsip yang perlu dipatuhi dalam
melaksanakan pendidikan pemulihan. Antaranya ialah :
Menentukan objektif pendidikan pemulihan;
Guru perlu mengetahui objektif yang hendak dicapai semasa
pendidikan pemulihan dijalankan bagi membantu murid-murid mengatasi masalah
pembelajaran, membimbing mereka mengubah sikap negatif dan tingkah laku yang
menghalang pembelajaran dan mewujudkan keyakinan dalam diri. Guru juga harus
memastikan aktiviti pengajarannya melibatkan deria rasa, penglihatan, pendengaran
dan pertuturan.
Menyusun strategi pendidikan pemulihan
a.
Mengenal pasti murid-murid yang memerlukan
pemulihan melalui ujian saringan, ujian diagnostik, laporan guru dan sekolah
serta maklum balas daripada temu duga yang dibuat dengan ibu bapa.
b.
Mengenal pasti masalah pembelajaran yang
dihadapi oleh murid yang antaranya terdiri daripada masalah dalam kemahiran
lisan (mendengar dan bertutur), membaca dan menulis.
c.
Mengenal pasti punca-punca yang menjadikan
murid-murid bermasalah dalam pembelajaran dari aspek fizikal, intelek, emosi
dan pembelajaran.
d.
Merancang pelbagai aktiviti untuk menolong murid
lemah sama ada secara individu, kumpulan kecil atau melalui rakan sebaya.
e.
Membuat penilaian untuk menentukan kemajuan yang
bertujuan untuk mengekalkan pelajar dalam kelas biasa atau dihantar ke kelas
pemulihan.
f.
Menjalinkan hubungan mesra antara guru dengan
murid dan murid dengan rakan sebayanya.
Merancang dan menyusun aktiviti pendidikan pemulihan
a.
Pemilihan dan aktiviti hendaklah berdasarkan
kebolehan murid.
b.
Aktiviti hendaklah menekankan penggunaan bahan
pelbagai bentuk untuk membolehkan murid menggunakan deria.
c.
Maklumat hasil kerja daripada aktiviti hendaklah
disampaikan dengan segera.
Memilih pendekatan, kaedah dan teknik yang sesuai.
Terdapat pelbagai pendekatan, kaedah dan teknik yang boleh
digunakan dalam melaksanakan aktiviti pemulihan. Antaranya :
a.
Pendekatan
Deduktif
b.
Pendekatan Induktif
c.
Pendekatan Elektif
d.
Kaedah Komunikatif
e.
Pendekatan Main Sambil Belajar
f.
Teknik Bercerita
g.
Teknik Latih Tubi
CARA MENGESAN MURID-MURID YANG BERMASALAH PEMBELAJARAN
a. Pemerhatian
Guru boleh membuat pemerhatian secara tidak langsung dalam
bilik darjah masing-masing. Guru boleh memerhatikan wajah murid-muridnya sama
ada berwajah ceria, takut, sedih, takut, bingung dan sebagainya. Sekiranya
wujud murid yang menunjukkan wajah yang bermasalah, guru perlu mengenal pasti
masalah mereka dengan lebih teliti dengan membuat pemerhatian secara berterusan
dan berulang kali serta memerhatikan setiap perubahan yang berlaku.
b. Pentafsiran rekod prestasi
Rekod prestasi ialah rekod yang menyimpan maklumat tentang
pencapaian akademik murid, khususnya dari segi kemahiran-kemahiran yang perlu
dikuasai pada sesuatu peringkat pembelajaran secara berterusan. Tujuan utama
penyimpanan rekod-rekod ini adalah untuk membekalkan maklumat dan keterangan
yang tepat dan lengkap tentang pencapaian murid-murid dalam kelas.
c. Rekod profil
Rekod profil ialah rekod yang member maklumat tentang
pencapaian murid-murid dalam semua mata pelajaran yang diikuti di sekolah.
Pencapaian ini ditunjukkan dengan menggunakan markah dan gred. Rekod ini
mencatatkan prestasi murid-murid pada setiap penghujung semester. Biasanya
catatan dibuat pada awal tahun, pertengahan tahun dan akhir tahun atau mengikut
semester. Pencapaian daalm rekod ini berdasarkan satu ujian sumatif pada akhir
setiap semester. Rekod profil yang disarankan dalam KBSR dan KBSM adalah bentuk
senarai kemahiran, minat, bakat dan lain-lain yang tidak begitu formal
bentuknya. Segala maklumat tentang murid-murid haruslah didasarkan kepada
penilaian yang dibuat dalam bentuk pemerhatian yang dilakukan secara tidak
formal. Walau bagaimanapun, ujian kertas dan pensel yang biasanya dibuat secara
formal juga dilaksanakan.
d. Ujian kertas dan
pensel
Ujian bentuk ini melibatkan penggunaan perkataan secara
tidak langsung menguji penguasaan bahasa murid. Ujian kertas dan pensel terdiri
daripada ujian objektif dan ujian subjektif. Ini bermakna dalam sesuatu ujian,
soalan-soalan itu memerlukan murid membaca, meneliti, mengkaji dan menulis
jawapan
e. Temu bual dengan
guru darjah
Perbincangan dengan guru darjah dapat member maklumat
tentang seseorang murid yang hendak dikenal pasti. Melalui temu bual dengan
guru darjah atau guru mata pelajaran, kita boleh mendapatkan maklumat-maklumat
seperti rekod kedatangan, ketepatan masa, pencapaian kerja akademik, ciri-ciri
tingkah laku yang khusus dan perbezaan-perbezaan individu dalam kalangan
murid-murid yang lain. Makluamt-maklumat ini dianalisis dan hasilnya akan dapat
membantu guru mengesan masalh pembelajaran murid
f. Temu bual dengan
ibu bapa
Ibu bapa seharusnya bekerjasama dengan guru untuk memberikan
maklumat tentang masalah pembelajaran murid, terutamanya murid Tahun Satu. Melalui
temu bual dengan ibu bapa, guru dapat mengetahui banyak maklumat. Contohnya
tentang latar belakang keluarga, aspek kesihatan, pemakanan, kemudahan
pembelajaran dan kemudahan asas yang lain di rumah. Dengan adanya maklumat ini,
guru dapat mengenal pasti punca-punca masalah pembelajaran murid dan dapat
merangka suatu perancangan yang berkesan untuk membantu murid-murid bermasalah.
PERANAN DAN TUGAS GURU PEMULIHAN
Menurut Koh Boh Boon (1981), guru mestilah mempunayi
kemahiran dan ini bergantung kepada :
a.
Kebolehan dan kecekapan guru dalam menjalankan
pendidikan pemulihan
b.
Kemahuan guru untuk mempelajari and mencuba
aktiviti-aktiviti pemulihan.
c.
Bekerjasama dengan rakan-rakan sejawat dan guru
besar dalam mencuba sesetengah aktiviti pemuliahan yang dipelajari.
Bahagian Sekolah-sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
dalam surat Pekeliling bertarikh 17 Mac 1986, Jilid v/ (29) telah menyenaraikan
beberapa peranan dan tugas guru pemulihan. Antaranya :
a.
Menjalankan kerja-kerja pemulihan.
b.
Membantu guru-guru asas dalam hal-hal :
c.
Mengenal pasti murid-murid lemah.
d.
Merancang dan menyediakan aktiviti.
e.
Mengatur jadual waktu pengajaran.
f.
Mengajar bersama-sama guru asas.
g.
Berjumpa dan berbincang dengan guru asas, ibu
bapa, doctor atau pegawai kebajikan dan pihak-pihak lain untuk mendapatkan
maklumat tentang kelakuan, tabiat, kesihatan murid dan lain-lain.
h.
Membuat penilaian dan merekodkannya. Isi rekod
mengandungi perkara seperti kemajuan murid, latar belakang murid, laporan
kesihatan dan hasil-hasil temubual dan rujukan.
i.
Menjadi ahli jawatankuasa KBSR sekolah
j.
Mengadakan bengkel di peringkat sekolah dan
daerah.
k.
Tugas-tugas lain
PROGRAM PEMULIHAN DI SEKOLAH
Konsep pendidikan pemulihan di sekolah dapat dibahagikan
kepada tiga jenis iaitu :
a.
Pendidikan pemulihan kelas biasa.
Pendidikan pemulihan kelas biasa dirancang
dan dilaksanakan oleh guru mata pelajaran, khususnya guru bahasa Melayu.
Objektifnya adalah untuk mengatasi kelemahan murid-murid menguasai kemahiran
yang diajar dalam setiap pembelajaran. Waktu memulihkan murid-murid berkenaan
adalah secara berterusan sepanjang pengajaran-pembelajaran dan diteruskan
selepas tamat waktu mengajar pada hari biasa.
b.
Pemulihan bagi program kajian tindakan
Kelas pemulihan bagi program kajian
tindakan difokuskan kepada murid-murid yang akan mengambil peperiksaan
khususnya Ujian Pencapaian Tahap Satu dan Ujian Penilaian Sekolah Rendah
(UPSR). Program ini dilaksanakn berasaskan masalah yang dihadapi oleh murid
yang mungkin menjejaskan pencapaian yang baik dalam ujian penilaian.Kelas pemulihan
khas.
c.
Kelas pemulihan khas
Merupakan kelas yang diwujudkan khusus untuk
mengatasi masalah murid-murid yang lemah dalam penguasaan kemahiran asas,
khususnya 3M. Kelas ini dikendalikan oleh seseorang guru khas yang terlatih.
Murid-murid daripada pelbagai perbezaan umur tetapi menghadapi masalah yang
sama dikelompokkan dalam satu kelas untuk memudahkan pengajaran-pembelajaran.
No comments:
Post a Comment