KONSEP PENDIDIKAN PEMULIHAN
Program pemulihan merupakan langkah-langkah khusus yang
dijalankan untuk membantu murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran
tertentu dalam kemahiran asas 3M (membaca, menulis dan mengira). Mereka patut
dipulihkan sebaik sahaja masalah yang dihadapi itu dapat dikesan dan ditentukan
oleh guru bilik darjah atau guru mata pelajaran dengan langkah-langkah yang
berbeza bergantung kepada jenis masalah
DEFINISI PENDIDIKAN PEMULIHAN
Menurut Kamus Dewan, perkataan pulih bermaksud kembali seperti
biasa, sembuh, atau baik semula. Maksud perkataan pulih di sini adalah berkait
rapat dengan kanak-kanak yang menghadapi kesulitan daalm pembelajaran.
Pendidikan pemulihan biasanya dikaitkan dengan usaha-usaha untuk membaiki
sesuatu kekurangan dan membetulkan sesuatu yang tidak betul. Ianya bertujuan
untuk mengatasi masalah kelemahan yang dihadapi oleh guru dan murid dalam
proses pengajaran dan pemulihan.
Koh Boh Boon (1982) menyatakan bahawa pendidikan pemulihan
adalah terbatas dan lebih khusus sifatnya kerana ia bertujuan untuk membaiki
kelemahan pembelajaran. Ia melibatkan murid-murid lambat iaitu mereka yang
lembap atau lambat mencapai pembelajaran pada tahap yang sepatutnya dicapai.
Sampson (1975) pula mentafsirkan pendidikan pemulihan
merupakan tindakan-tindakan khusus yang diambil untuk mengatasi keperluan
pendidikan murid yang mengalami kesulitan dari segi pembelajaran dalam kelas
khas di sekolah biasa, di pusat-pusat khusus yang dihadiri oleh murid secara
sambilan, dalam kumpulan yang diasingakn daripada sekolah biasa dan dalam
darjah untuk pengajaran khusus oleh guru pemulihan.
RASIONAL PENDIDIKAN PEMULIHAN
Murid-murid merupakan indidvidu-individu yang berbeza dari
segi pengalaman, minat, dan kebolehan. Perbezaan-perbezaan tersebut jika tidak
diberi perhatian boleh menjadi punca masalah yang utama kepada kegagalan
pencapaian objektif-objektif pembelajaran yang telah ditetapkan.
Dalam Laporan
Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran yang telah dikeluarkan,
beberapa penetapan telah dibuat sebagai langkah untuk mengatasi masalah-masalah
yang terdapat dalam sistem persekolahan. Antaranya ialah :
a. kenaikan darjah secara automatik seperti yang
berlaku sekarang dikekalkan dan mereka yang lemah dalam bidang kemahiran
tertentu diberi pendidikan pemulihan.
b. Kurikulum yang ada sekarang hendaklah disusun
semula supaya dapat diubah suai bukan sahaja untuk membolehkan murid-murid yang
lemah mencapai kemahiran asas bahkan membolehkan murid yang cerdas bertambah
maju.
c. Keutamaan hendaklah diberikan kepada usaha-usaha
untuk membaiki dan meninggikan taraf pendidikan di kawasan-kawasan yang mundur
sejajar dengan dasar kerajaan.
d. Usaha untuk merapatkan hubungan antara sekolah
dengan masyarakat hendaklah dijalankan dengan sepenuhnya melalui
kegiatan-kegiatan PIBG..
e. Rancangan Amalan Makanan dan Pemakanan dan
Rancangan Makanan Tambahan diteruskan kerana faedah-faedah yang diperoleh.
MATLAMAT PENDIDIKAN PEMULIHAN
Antara matlamat utama program pemulihan ialah :
a.
membantu
murid-murid yang mempunyai masalah pembelajaran untuk menguasai kemahiran
tertentu,
b.
membantu murid-murid membetulkan sikap yang
negatif dan tingkah laku yang menjejaskan pembelajaran
c.
memupuk serta mengembangkan keyakinan diri dan
sikap positif terhadap pembelajaran.
OBJEKTIF PENDIDIKAN PEMULIHAN
Program ini bertujuan untuk membolehkan murid-murid :
a.
menguasai kemahiran tertentu dengan mengikuti
aktiviti-aktiviti yang dipilih dan menggunakan bahan-bahan yang bersesuaian
dengan kemampuan murid
b.
mendapatkan layanan dan kemudahan yang sesuai
dengan keupayaan dan perkembangan mental individu
c.
mengurangkan beban masalah yang dihadapi oleh
murid-murid yang lemah melalui bantuan guru dan pihak yang berkenaan (pihak
sekolah dan ibu bapa),
d.
mengembangkan potensi dan minat mereka dalam pelajaran
ke tahap yang lebih maju, memperoleh serta mengukuhkan keyakinan diri dan sifat
berdikari apabila berada dalam kumpulan dan masyarakat
e.
mendapat peluang yang sama seperti rakan-rakan
mereka dengan melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti sosial di dalam dan di
luar bilik darjah
f.
meneruskan pelajaran dalam sistem persekolahan
biasa atau sekolah khas yang bersesuaian dengan keperluan masing-masing.
KUMPULAN SASARAN PENDIDIKAN PEMULIHAN
Pendidikan pemulihan
dijalankan untuk menampung keperluan-keperlaun murid di dalam kelas biasa yang
menghadapi masalah-masalah berikut, bukan masalah kecaacatan akal atau terencat
akal :
1. Masalah
pembelajaran akibat:
a. ketidaksesuaian bahan dan teknik pengajaran
guru
b. sering tidak ahdir ke sekolah
c. cuai menjalankan aktiviti-aktiviti
pembelajaran
d. leka dan lambat
2. Masalah-masalah
yang menghalang pembelajaran :
A. masalah peribadi
b. masalah psikologi
c. kurang kecerdasan iaitu almbat berfikir,
bertindak, cepat lupa, sukar memahami dan lemah
pengamatan
No comments:
Post a Comment